Tunel pod Łodzią znów z opóźnieniem. PKP PLK podają, że przez ograniczenia epidemiczne w Niemczech i specjalistów z Włoch, którzy jeszcze nie dojechali, drążenie rozpocznie się później. Trwają prace przy komorach niezbędnych do wykonania podziemnego połączenia Łódź Fabryczna – Łódź Kaliska – Łódź Żabieniec.
Tunel pod Łodzią z opóźnieniem
Tarcze TBM uruchomiono 30 grudniu 2020 roku. Jednak do tej pory żadna z nich nie zaczęła drążyć tunelu pod Łodzią. Aby mogło się to rozpocząć, potrzebna jest specjalistyczna ekipa odpowiedzialna za ten proces, a ta jeszcze nie dojechała do Łodzi. Chodzi dokładnie o specjalistów z Włoch, którym wykonawca powierzył zadanie rozpoczęcia drążenia.
Zespół odpowiedzialny za proces będzie w komplecie do końca stycznia. Już od grudnia, gdy tarcze zostały opuszczone do komór startowych, trwa rozruch technologiczny maszyn TBM do budowy tuneli. Uzupełniane są elementy wyposażenia pomocniczego, które są niezbędne do wejścia tarczy w grunt. wyjaśniają PKP PLK z informacji wysłanej do mediów
Spółka zwraca uwagę, że obostrzenia wprowadzone w Niemczech z powodu pandemii wpłynęły na dostawę ostatnich elementów wyposażenia. Z inicjatywy producenta maszyn, wykonawca uwzględnił wprowadzenie dodatkowych urządzeń do dużej TBM. Dzięki nim maszyna ma zyskać większą szczelność tarczy, a grunt ma być bardziej stateczny. Prace muszą być wykonane przed rozpoczęciem wiercenia w gruncie.
Montaż pierwszych elementów obudowy tunelu, wykonywany podczas drążenia TBM w gruncie, wykonawca ustalił na ostatni tydzień lutego.
Podziemne przystanki w Łodzi
PKP PLK przypomina, że na terenie Łodzi kontynuowane są prace ważne dla budowy tuneli. Na ul. Skarpowej budowana jest komora demontażowa dla mniejszej tarczy TBM. Prace są prowadzone przy komorze rozgałęźnej pomiędzy tunelem dwutorowym a jednotorowymi przy ul. Włókniarzy. Przy ul. Stolarskiej i Odolanowskiej budowana jest komora dla mniejszej tarczy TBM, która dojdzie tu z ul. Długosza.
Na budowach zgromadzone są pierwsze potrzebne do startu partie tubingów – elementów obudowy tunelu. W zakładzie w Mszczonowie przygotowywane są kolejne.
Równolegle do działań na budowach, prowadzone są prace projektowe związane z podziemnymi przystankami Łódź Polesie i Łódź Śródmieście. Wykonawca uwzględnia w projekcie dodatkowy, trzeci przystanek.
Zakończenie prac tym razem planowane jest do końca 2022 roku, mimo że początkowo deklarowano koniec 2021 roku.
https://youtu.be/TQKi07UrmDQ