Rozpoczęła się budowa tunelu średnicowego pod Łodzią. Najdłuższy tunel kolejowy w Polsce będzie drążyć i budować jednocześnie największa maszyna w Polsce. Podziemne stacje, kilometry torów, nowe kierunki podróży i szybki transport publiczny.
Budowa tunelu średnicowego
Tunel pod Łodzią o długości 6 km będzie drążyła maszyna o długości 100 metrów i ciężarze 266 ton. Średnica tarczy urządzenia, które zostanie sprowadzone z Niemiec to 13 metrów. Do wybrania jest prawie 150 tysięcy metrów sześciennych ziemi z wykopów.
Za trzy lata nasze miasto nie będzie już takie samo, Łódź się zmienia, a tunel średnicowy, czyli „małe łódzkie metro” odmieni nie tylko komunikacyjne szlaki kolejowe w Polsce, ale także usprawni komunikacje miejską.
Konferencję prasową sprawie budowy tunelu średnicowego zorganizowano na skrzyżowaniu al. Kościuszki i ul. Zielonej. To tam powstanie śródmiejska stacja przesiadkowa, a druga będzie przy w rejonie Manufaktury.
Przystanki 20 metrów pod ziemią
Maszyna będzie posuwała się w tempie 6 metrów na dobę wiercąc i budując jednocześnie ściany tunelu, który ma połączyć linie kolejowe dwóch łódzkich dworców.
Przystanki przesiadkowe z peronami i wyjściami będą realizowane metodą odkrywkową i osadzone na poziomie 20 metrów pod ziemią. W tej chwili inwestor, czyli PKP PLK przygotowuje się do przygotowania terenu pierwszego odwiertu. Całkowity koszt inwestycji wyniesie 1,5 mld zł.