Tarcza TBM, która wydrąży tunel kolejowy pod Łodzią, jest montowana w komorze startowej. Ta znajduje się w rejonie ulic: Stolarskiej i Odolanowskiej i ma głębokość 30 metrów. W tym miejscu rozpocznie się drążenie jednego z tuneli. Tunel kolejowy pod Łodzią połączy dwa dworce: Łódź Fabryczna z Łodzią Kaliską.
Tunel kolejowy pod Łodzią
Tarcza maszyny TBM po zmontowaniu będzie ważyć około 1300 ton. Końcowym etapem montażu będzie połączenie tak zwanego ogona tarczy z obudową TBM. Gdy czoło rozpocznie drążenie pod ziemią, niektóre jej elementy będą jeszcze pracowały na górze i dopiero wraz z postępem prac będą opuszczane na dno szybu, a następnie wprowadzane sukcesywnie do tunelu.
Specjaliści od składania TBM (ang. Tunel Boring Machine) przygotowali już m.in. elementy zewnętrznej obudowy tak zwanego płaszcza tarczy TBM. Wkrótce rozpocznie się montaż najważniejszego elementu maszyny, czyli głowicy o wadze około 270 ton. Ten element przez kilka tygodni był precyzyjnie – z dokładnością do 0,1 mm składany i spawany na powierzchni. wyjaśniają PKP POLSKIE LINIE KOLEJOWE w komunikacie wysłanym do mediów
Z komory wschodniej przy ulicach: Stolarskiej i Odolanowskiej duża maszyna TBM rozpocznie budowę dwutorowego tunelu o długości prawie 3 kilometrów i średnicy zewnętrznej 12,7 m w kierunku dworca Łódź Fabryczna. Rozpoczęcie drążenia ma rozpocząć się na dniach, czyli jeszcze w grudniu.
Wykonawca inwestycji pracuje jednocześnie m.in. przy ul. Długosza, gdzie kontynuowana jest budowa komory dla drugiej, mniejszej maszyny TBP o średnicy ponad 8 m. Ekipy wykonują tam wykop szybu startowego. To miejsce, z którego mniejsza tarcza ruszy w kierunku ulicy Stolarskiej.
Kolejny plac budowy jest w okolicy ulicy Skarpowej, gdzie będzie kończył się jednotorowych tunel kolejowy pod Łodzią do Żabieńca.
Podziemne przystanki w Łodzi
Z kolei w Mszczonowie powstaje 30 tysięcy tubingów, czyli elementów obudowy tuneli. Sukcesywnie będą one transportowane na plac budowy.
Służby prasowe PKP PLK podkreśliły, że równolegle do robót budowlanych, prowadzone są prace projektowe związane z podziemnymi przystankami Łódź Polesie i Łódź Śródmieście. Wykonawca uwzględnia w projekcie dodatkowy, trzeci przystanek o roboczej nazwie Łódź Koziny.
Budowa tunelu średnicowego o łącznej długości 7,5 km to kontynuacja prac rozpoczętych budową dworca Łódź Fabryczna. Tunel otworzy dworzec Łódź Fabryczna, który z dworca końcowego stanie się dworcem przelotowym. Skróci się czas przejazdu, a przez ścisłe centrum Łodzi będą mogły jechać zarówno pociągi regionalne, jak i dalekobieżne.
Pod ziemią składy będą mogły poruszać się z maksymalną prędkością do 100 km na godzinę. Zakończenie inwestycji planowane jest do końca 2022 roku.