Rozpoczęło się drążenie tunelu kolejowego, które połączą dworzec Łódź Fabryczna z dworcami: Łódź Kaliska i Łódź Żabieniec. Inwestycja za ponad 1,7 mld zł realizowana jest przez PKP Polskie Linie Kolejowe. Prace rozpoczęła – na głębokości 30 m – duża maszyna drążąca TBM, której nadano imię Katarzyna, patronki kolejarzy.
Drążenie tunelu kolejowego pod Łodzią
Inwestycja w Łodzi prowadzona jest równocześnie w kilku miejscach. Katarzyna o średnicy ponad 13 m i długości 110 m wykona dwutorowy tunel o długość 3 km od ul. Odolanowskiej do Łodzi Fabrycznej.
Mniejszej tarczy nadano imię Faustyna na cześć patronki Łodzi. Tarcza ta o średnicy ponad ośmiu metrów wydrąży cztery jednotorowe tunele. Rozpoczęcie drążenia przewidziano z rejonu ul. Długosza w kierunku ul. Stolarskiej. Następnie maszyna zostanie obrócona i zacznie pracę do stacji Łódź Żabieniec. Łączna długość tuneli to ponad siedem kilometrów.
Równolegle do działań na budowach, prowadzone są prace projektowe związane z podziemnymi przystankami Łódź Polesie i Łódź Śródmieście. Wykonawca uwzględnia w projekcie dodatkowy, trzeci przystanek – Łódź Koziny.
Wykorzystywana w budowie tuneli technologia TBM polega na jednoczesnym drążeniu tunelu oraz jego budowie. Tarcza “mechanicznego kreta” obraca się trzy razy na minutę i rozdrabnia grunt, który jest na bieżąco wydobywany na powierzchnię.
Wraz z przesuwaniem się tarczy powstaje przestrzeń, w której układane są kolejne pierścienie z tubingów. W ciągu doby maszyna może ułożyć około 10-15 metrów obudowy tunelu. Konstrukcja TBM zapobiega osiadaniu terenu i drganiom, minimalizuje kolizje z infrastrukturą miejską.
Budowa tunelu średnicowego to kontynuacja prac rozpoczętych budową dworca Łódź Fabryczna. Obiekt ten z dworca końcowego stanie się przelotowym.
Wartość inwestycji wynosi ponad 1,7 mld zł, z czego dofinansowanie unijne to ponad 1,4 mld zł. Zakończenie planowane jest na 2023 rok.