Mniejsza maszyna TBM – Faustyna – rozpoczęła drążenie trzeciego z czterech tuneli jednotorowych, które połączą dworce: Łódź Fabryczna, Łódź Kaliska i Żabieniec. Maszyna drąży z komory startowej przy ul. Żniwnej do przystanku Koziny.
Dwa tunele pod Łodzią już są wydrążone. Na odcinku o długości około 750 metrów powstanie trzeci o średnicy 8,5 metra. Połączy on dwutorowy główny tunel w kierunku Łodzi Fabrycznej ze stacjami Łódź Kaliska i Łódź Żabieniec.
Mniejsza tarcza TBM wybudowała do tej pory dwa tunele pod Łodzią jednotorowe: od komory od ul. Długosza pod Al. Włókniarzy do ul. Stolarskiej – o długości 680 m oraz z komory odgałęźnej przy ul. Stolarskiej przez przystanek Łódź Koziny do ul. Skarpowej – o długości ponad 850 metrów. Maszyna wybuduje jeszcze jedną nitkę o długości 696 m z przystanku Łódź Koziny do komory przy al. Unii Lubelskiej – informuje biuro prasowe PKP PLK.
Tunele pod Łodzią i przystanki podziemne
PKP PLK informują również, że druga, ale duża tarcza TBM, znajduje się w bloku postojowo-technicznym przy ul. Mielczarskiego. Wznowienie drążenie dużego tunelu zostanie poprzedzone wzmocnieniem gruntu nad trasą tunelu od przystanku Polesie do stacji Łódź Fabryczna.
Etapem poprzedzającym wzmocnienie gruntu jest budowa szachtów, który umożliwiają maszynie wypełnić pustki, wzmocnić i ustabilizować podłoże. Minimalizują też wpływ drążenia na budynki. Dwa z nich już powstały, trzeci szacht jest budowany. Kolejne powstaną po uzgodnieniu terminu z miastem i właścicielami nieruchomości. Wzmocnienie podłoża wznowi drążenia tunelu przez dużą tarczę w kierunku przystanku Śródmieście w drugim kwartale tego roku.
Nie jeden tunel w Łodzi, a dwa. CPK chce wydać miliony na nową inwestycję
W trakcie budowy są także podziemne przystanki. Wykonawca pracuje przy 3 lokalizacjach: Łódź Śródmieście, Łódź Polesie i Łódź Koziny. W czasie zamknięcia skrzyżowania ul. Kościuszki i Zielonej postępuje budowa przystanku Śródmieście.
Kiedy tunelem pojadą pociągi?
Tunel średnicowy pod Łodzią to kontynuacja inwestycji budowy dworca Łódź Fabryczna, który z dworca końcowego stanie się dworcem przelotowym. Przez ścisłe centrum Łodzi będą jeździły pociągi regionalne i dalekobieżne – na osi wschód – zachód (przez stacje Łódź Widzew, Fabryczna i Kaliska) i na osi północ – południe (przez stacje Łódź Widzew, Fabryczna, Żabieniec).
Tunel średnicowy w Łodzi. Maszyny rozpoczęły drążenie
PKP PLK zapewnia, że drążenie tunelu zakończy się jeszcze w 2024 roku, a pociągi zostaną uruchomione w 2025 roku.