Tunel średnicowy w Łodzi. Maszyny rozpoczęły drążenie

Tunel średnicowy w Łodzi. Maszyny rozpoczęły drążenie

Maszyny TBM „Katarzyna” i „Faustyna” drążą tunel średnicowy w Łodzi. A to oznacza rozpoczęcie budowy podziemnego połączenia dworca Łódź Fabryczna z dworcami Łódź Kaliska i Łódź Żabieniec. Przy realizacji inwestycji wykorzystywana jest właśnie technologia TBM (ang. Tunel Boring Machine), która polega na jednoczesnym drążeniu tunelu oraz jego budowie.

Tunel średnicowy w Łodzi

Mniejsza maszyna  TBM działa na wysokości ul. Długosza w Łodzi. Z podziemi wydobyła już pierwszy materiał. W zagłębieniu mocowane są tzw. tubingi – elementy obudowy tunelu. Podobne działania prowadzi Katarzyna w rejonie ulic Stolarskiej i Odolanowskiej.

Przygotowano ponad tysiąc elementów dla małego i dużego tunelu. To zabezpieczenie, które pozwoli realizować drążenie bez przestojów w okresach największego postępu maszyn TBM. W zakładzie w Mszczonowie przygotowywane są kolejne elementy obudowy tuneli.

Jednocześnie trwa budowa podziemnych przystanków, dzięki którym połączenia kolejowe zostaną włączone do systemu komunikacji miejskiej. Na przystanku Łódź Polesie, w rejonie ulic Ogrodowej i Karskiego, budowane są ściany szczelinowe.

Powstają przy użyciu specjalnej maszyny, tzw. głębiarki. W miejsce wydrążonej szczeliny o szerokości metra wprowadzana zostaje klatka zbrojeniowa, która następnie zalewana jest betonem. W ten sposób powstaje konstrukcja zabezpieczająca wykop o głębokości do 30 m przed osuwaniem się ziemi.

Podziemne przystanki w Łodzi

Z kolei przy skrzyżowaniu ul. Zielonej z ul. Zachodnią i al. Kościuszki wykonawca przygotowuje teren budowy przystanku Łódź Śródmieście do zasadniczych prac. Wykonawca uwzględnia w projekcie także dodatkowy, trzeci przystanek Łódź Koziny.

Inwestor zapewnia, że budowa tunelu pod Łodzią jest prowadzona pod ścisłym nadzorem, m.in. obowiązuje system ciągłego monitoringu terenu i pomiary drgań w rejonie prac, a także obserwacja zachowania maszyn TBM i gruntu. Wykonawca zakłada wzmocnienie fundamentów wybranych budynków.

Eksmisja łodzian

Dla zwiększenia bezpieczeństwa mieszkańców niektórych nieruchomości przewiduje się ich kilkudniowy pobyt poza miejscem zamieszkania. Według rzecznika PKP PLK, zmiana lokum na ok. 3-5 dni na pierwszych odcinkach drążenia tunelu obejmie mieszkańców pojedynczych budynków, zaś ich mieszkania będą zabezpieczone całodobowo.

Technologia TBM minimalizuje ryzyka związane z pracami prowadzonymi w sąsiedztwie gęstej zabudowy miejskiej. Specjalna konstrukcja zapobiega np. osiadaniu terenu, budynków, osuwaniu się ziemi i drganiom. Ogranicza także ingerencję w tkankę miejską i minimalizuje kolizje z miejską infrastrukturą.mówi MIROSŁAW SIEMIENIEC, rzecznik PKP PLK

Tunel średnicowy to kontynuacja budowy dworca Łódź Fabryczna, który z dworca końcowego stanie się przelotowym. Przez ścisłe centrum Łodzi będą mogły jechać pociągi regionalne i dalekobieżne. Powstaną nowe przystanki m.in. Łódź Polesie i Łódź Śródmieście, które będą zintegrowane z komunikacją miejską.

Wartość projektu wynosi ponad 1,7 mld zł z czego dofinansowanie unijne to ponad 1,4 mld zł. Zakończenie prac jest planowane do końca 2022 roku.

Wyślij komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.