wtorek, 23 lipca 2024

Tunel średnicowy w Łodzi. Maszyny rozpoczęły drążenie

Udostępnij

Tunel średnicowy w łodzi 5

Tunel średnicowy w łodzi 4

Tunel średnicowy w łodzi 3

Tunel średnicowy w łodzi 2

Tunel średnicowy w łodzi


Poprzednie
Następne

Maszyny TBM „Katarzyna” i „Faustyna” drążą tunel średnicowy w Łodzi. A to oznacza rozpoczęcie budowy podziemnego połączenia dworca Łódź Fabryczna z dworcami Łódź Kaliska i Łódź Żabieniec. Przy realizacji inwestycji wykorzystywana jest właśnie technologia TBM (ang. Tunel Boring Machine), która polega na jednoczesnym drążeniu tunelu oraz jego budowie.

Tunel średnicowy w Łodzi

Mniejsza maszyna  TBM działa na wysokości ul. Długosza w Łodzi. Z podziemi wydobyła już pierwszy materiał. W zagłębieniu mocowane są tzw. tubingi – elementy obudowy tunelu. Podobne działania prowadzi Katarzyna w rejonie ulic Stolarskiej i Odolanowskiej.

Przygotowano ponad tysiąc elementów dla małego i dużego tunelu. To zabezpieczenie, które pozwoli realizować drążenie bez przestojów w okresach największego postępu maszyn TBM. W zakładzie w Mszczonowie przygotowywane są kolejne elementy obudowy tuneli.

Jednocześnie trwa budowa podziemnych przystanków, dzięki którym połączenia kolejowe zostaną włączone do systemu komunikacji miejskiej. Na przystanku Łódź Polesie, w rejonie ulic Ogrodowej i Karskiego, budowane są ściany szczelinowe.

Powstają przy użyciu specjalnej maszyny, tzw. głębiarki. W miejsce wydrążonej szczeliny o szerokości metra wprowadzana zostaje klatka zbrojeniowa, która następnie zalewana jest betonem. W ten sposób powstaje konstrukcja zabezpieczająca wykop o głębokości do 30 m przed osuwaniem się ziemi.

Podziemne przystanki w Łodzi

Z kolei przy skrzyżowaniu ul. Zielonej z ul. Zachodnią i al. Kościuszki wykonawca przygotowuje teren budowy przystanku Łódź Śródmieście do zasadniczych prac. Wykonawca uwzględnia w projekcie także dodatkowy, trzeci przystanek Łódź Koziny.

Inwestor zapewnia, że budowa tunelu pod Łodzią jest prowadzona pod ścisłym nadzorem, m.in. obowiązuje system ciągłego monitoringu terenu i pomiary drgań w rejonie prac, a także obserwacja zachowania maszyn TBM i gruntu. Wykonawca zakłada wzmocnienie fundamentów wybranych budynków.

Eksmisja łodzian

Dla zwiększenia bezpieczeństwa mieszkańców niektórych nieruchomości przewiduje się ich kilkudniowy pobyt poza miejscem zamieszkania. Według rzecznika PKP PLK, zmiana lokum na ok. 3-5 dni na pierwszych odcinkach drążenia tunelu obejmie mieszkańców pojedynczych budynków, zaś ich mieszkania będą zabezpieczone całodobowo.

Technologia TBM minimalizuje ryzyka związane z pracami prowadzonymi w sąsiedztwie gęstej zabudowy miejskiej. Specjalna konstrukcja zapobiega np. osiadaniu terenu, budynków, osuwaniu się ziemi i drganiom. Ogranicza także ingerencję w tkankę miejską i minimalizuje kolizje z miejską infrastrukturą. mówi MIROSŁAW SIEMIENIEC, rzecznik PKP PLK

Tunel średnicowy to kontynuacja budowy dworca Łódź Fabryczna, który z dworca końcowego stanie się przelotowym. Przez ścisłe centrum Łodzi będą mogły jechać pociągi regionalne i dalekobieżne. Powstaną nowe przystanki m.in. Łódź Polesie i Łódź Śródmieście, które będą zintegrowane z komunikacją miejską.

Wartość projektu wynosi ponad 1,7 mld zł z czego dofinansowanie unijne to ponad 1,4 mld zł. Zakończenie prac jest planowane do końca 2022 roku.

Komentarze Facebook
REKLAMA

Czytaj więcej

Wiadomości

Nie możesz kopiować zawartości tej strony. Wszystkie prezentowane treści podlegają ochronie prawa autorskiego, a ich właścicielem jest wydawca Wiadomosci-Lodz.pl

P