czwartek, 28 marca 2024

Dworzec Łódź Kaliska do przebudowy. Ogłoszono przetarg na projekt dworca

Jak będzie wyglądał nowy dworzec Łódź Kaliska? Dowiemy się nie wcześniej niż w październiku. Bowiem właśnie do 12 października oferenci mogą zgłaszać dokumentację projektową w ogłoszonym właśnie przetargu Polskich Kolei Państwowych.

Nowy / stary dworzec Łódź Kaliska

Polskie Koleje Państwowe ogłosiły przetarg 8 września jednocześnie wyznaczając nieco ponad miesiąc na składanie ofert przebudowy. W założeniach opisano kilka istotnych zmian, jakie mają zostać wprowadzone na przebudowanym dworcu Łódź Kaliska.

Przede wszystkim zostanie zburzone patio po północnej stronie dworca. Tutaj PKP chce, by powstał nowy parking dla podróżnych. Oczywiście naziemny. Parking ma pomieści 97 samochodów. Hol główny dworca wraz z poczekalnią będzie się znajdować w tym samym miejscu. Po stronie północnej powstanie dodatkowy tunel łączący wejścia na perony po obu stronach dworca (perony od pierwszego do szóstego).

Polskie Linie Kolejowe zakładają, że koszt nowej inwestycja nie przekroczy 1,4 miliarda złotych. Nie zostały w tę kwotę wliczone prace, które mają doprowadzić do możliwości pełnego korzystania z wiaduktów kolejowych oraz peronów po wschodniej stronie dworca.

Zmieni się też otoczenie dworca Łódź Kaliska. Przed budynkiem zostanie zbudowane rondo. Nowy projekt zakłada, że przed dworcem – tak jak teraz – będą miały miejsce postoje dla taksówek i autobusów. Dodatkowo zostaną wyznaczono miejsca postojowe dla osób niepełnosprawnych i samochodów elektrycznych oraz strefa kiss and ride.

Przed budynkiem dworca Łódź Kaliska zachowana zostanie rzeźba „Czółenka”, której autorem jest rzeźbiarz prof. Andrzej Jocz. Monument o wysokości 7,5 metra w 1979 roku został ustawiony na skrzyżowaniu alei Mickiewicza i Włókniarzy. Przed budynek dworcowy został przeniesiony w 1997 roku w  związku z budową estakady na alejach Włókniarzy

Nieudana przebudowa

Choć obecny budynek dworcowy został oddany do użytku ćwierć wieku wieku temu (dokładnie w 1994 roku) to jego stan techniczny jest określany przez ekspertów jako średni. Co więcej w istniejącym kształcie dworzec Łódź Kaliska jest niedokończoną wersją projektu autorstwa Jana Gorgula. Bez wahania i przesady można jednak powiedzieć, że dworzec Łódź Kaliska technicznie jest w opłakanym stanie. Do przetargu dodano dokumentację zdjęciową, na której widać, dlaczego zdecydowano się na przebudowę dworca.

Gdy tylko przebudowany dworzec został oddany do użytku, łodzianie zaczęli krytykować rozbudowę. Ciężko było w Łodzi znaleźć zwolenników postmodernistycznego projektu, który zastąpił tradycyjny budynek dworcowy z 1902 roku zbudowany w stylu secesyjnym. Ten przetrwał i służył do lat 80. XX wieku, ale nie wpisano go do rejestru zabytków, więc został zburzony.

Po rozbudowie dworzec Łódź Kaliska przez lata służyć jako główna stacja kolejowa w Łodzi. Na znaczeniu zyskał jeszcze bardziej w trakcie rozbudowy dworca Łódź Fabryczna. Jednak od czasu zakończenia budowy podziemnego dworca w centrum Łodzi, dworzec Łódź Kaliska stał się stacją, na której nie zatrzymują się pociągi dalekobieżne PKP Intercity. Rozbudowa i połączenie dworca Łódź Kaliska z dworcem Łódź Fabryczna ma to zmienić.

Cena jest najważniejsza

Jedynym kryterium wyboru projektu w ogłoszonym przetargu jest cena. Zwycięzca będzie miał niecałe 4 lata (dokładnie 46 miesięcy) od podpisania umowy na uzyskanie potrzebnych pozwoleń i wykonanie prac projektowych. Prace budowlane mają potrwać maksymalnie 108 tygodni. Cała przebudowa dworca Łódź Kaliska ma się zakończyć w lutym 2024 roku.

REKLAMA

Czytaj więcej

Wiadomości