Duża TBM Katarzyna od piątku, 21 czerwca, drąży tunel pod Łodzią kilkanaście metrów pod kamienicami. Tarcza wznowiła prace po 9 miesiącach przerwy. Jednocześnie TBM Faustyna drąży mniejsze jednotorowe tunele. Przed wznowieniem drążenia konieczne było wzmocnienie kamienic na trasie tunelu. Aż 28 z nich jest w złym i awaryjnym stanie technicznym. To inwestycja PKP PLK za około 2 miliardów złotych.
Tunel pod Łodzią ponownie drążony
Duża tarcza wyruszyła z bloku postojowego, który znajduje się w najgłębszym punkcie tunelu, czyli 26 metrów pod ziemią,. To okolice ulicy Mielczarskiego, tuż za przystankiem Łódź Polesie. Tam tarcza zatrzymała się 9 miesięcy temu, by wykonawca inwestycji – PBDIM – mógł przeprowadzić wzmocnienia terenu pod budynkami w centrum Łodzi. “Katarzyna” do tej pory wydrążyła około kilometra z 2,3 km planowanego tunelu.
Kamienice na trasie tunelu wzmocniono tzw. szachtem, czyli wykopem technologicznym o rozmiarze walca głębokości około 7-9 metrów i średnicy 13 metrów, w którym specjalistyczna maszyna wtłacza spoiwo cementowe. Dzięki temu udaje się wypełnić pustki, wzmocnić i ustabilizować podłoże oraz zminimalizować wpływ drążenia na budynki. Łącznie na odcinku Łódź Polesie – Łódź Śródmieście – Łódź Fabryczna powstanie 15 szachtów.
Na razie szachty wykonano w 3 pierwszych lokalizacjach, co umożliwiło wznowienie drążenia tunelu pod Łodzią przez TBM Katarzynę. Kolejne iniekcje będą wykonywane wraz z postępem drążenia.
Ewakuacja mieszkańców kamienic
Wzmocnienie budynków nie gwarantuje jednak 100-procentowego bezpieczeństwa, dlatego na czas drążenia poszczególnych odcinków tunelu, mieszkańcy kamienic będą tymczasowo zmieniać miejsce przebywania. PKP zapewnia, że to działanie wyłącznie profilaktyczne.
Na odcinku między przystankami Łódź Polesie i Łódź Śródmieście relokacja obejmie około 900 lokatorów mieszkających pod 26. adresami.
W pierwszej kolejności tymczasowo wyprowadzić się muszą lokatorzy z budynków przy ul. Legionów 57 i 59. Już zamieszkali w pobliskich hotelach. Od 20 czerwca do około 5 lipca mają mieć zapewniony nocleg i wyżywienie. Ich lokale będą chronione przez 24 godziny na dobę. Kolejni mieszkańcy będą informowani o przejściu TBM pod ich nieruchomościami z wyprzedzeniem.
TBM Faustyna drąży trzeci z 4 tuneli
Gdy Katarzyna stała w miejscu, mniejsze jednotorowe tunele drążyła TBM Faustyna. Na odcinku o długości około 750 metrów mechaniczny „kret” buduje trzeci z czterech tuneli o średnicy 8,5 metra. Połączą one stacje Łódź Kaliska i Łódź Żabieniec z dwutorowym tunelem głównym w kierunku Łodzi Fabrycznej.
Faustyna wydrążyła ponad 670 metrów i przechodzi obecnie pod al. Włókniarzy. Do przystanku Koziny dotrze na początku lipca. Maszyna wybuduje jeszcze jedną nitkę o długości 696 m z przystanku Łódź Koziny do komory przy al. Unii Lubelskiej.
Jednocześnie wykonawca buduje trzy podziemne przystanki: Łódź Śródmieście, Łódź Polesie i Łódź Koziny. Na Polesiu prowadzone są prace wykończeniowe płyty dennej na głębokości 26 metrów. Na przystanku Śródmieście budowane są ściany szczelinowe. Z kolei na Kozinach wybierana jest ziemia na najniższym poziomie przystanku -3. Budowana jest tak tzw. kołyska dla mniejszej tarczy TBM Faustyny, w której zatrzyma się po wydrążeniu trzeciego tunelu jednotorowego.
Prace prowadzone są także przy Dworcu Łódź Fabryczna, gdzie trwa budowa ścian szczelinowych dla przyszłej komory TBM.
Czytaj też: Tunel pod Łodzią dla CPK powstanie. Przetarg pod koniec czerwca