Ministerstwo infrastruktury przedstawiło dziennikarzom plany dotyczące Kolei Dużych Prędkości. To projekt będący częścią Centralnego Portu Komunikacyjnego. Wiadomo, że powstanie kolejny tunel pod Łodzią, obok tego budowanego przez PKP. Przetarg na tę inwestycję może zostać ogłoszony jeszcze w czerwcu.
Drugi tunel pod Łodzią
Pod Łodzią trwa budowa połączenia kolejowego, które realizuje PKP. Teraz mowa o inwestycji będącej częścią dużego projektu ogłoszonego przez poprzedni rząd – Centralnego Portu Komunikacyjnego. Drugi tunel pod Łodzią, a w zasadzie druga taka inwestycja, została podzielona na trzy etapy. Pierwszy jest prowadzony od września 2023 roku1Rozpoczęła się budowa tunelu dalekobieżnego CPK w Łodzi.
To prace przy wzmocnieniu fundamentów Łódzkiego Domu Kultury oraz budowie sieci elektroenergetycznej, podziemnej infrastruktury technicznej potrzebnej do zasilania podstacji trakcyjnej dla linii kolejowej i przebudowie przyłączy ciepłowniczych, wodociągowych i teletechnicznych. Tę inwestycję za ponad 93 miliony złotych realizuje firma Keller Polska.
Czytaj też: Tunel pod Łodzią w budowie. Gdzie są tarcze i jak jest pod ziemią?
Drugi etap to już budowa komór dla TBM, czyli tarczy do drążenia tuneli. Komora startowa będzie na Retkini, a odbiorcza – w sąsiedztwie ŁDK. To tam też (pod ŁDK) będzie rozpoczynał się tunel. Umowę na wykonanie tych prac także podpisano. Będzie je realizowała firma Budimex. Kontrakt opiewa na prawie 147 milionów złotych.
Wiadomo, że w komorze startowej na Retkini roboty mają rozpocząć się w ciągu najbliższych tygodni, a w okolicach ŁKD dopiero po zakończeniu wzmacniania fundamentów budynku.
Przetarg na wybudowanie tunelu pod Łodzią w ramach CPK ma być ogłoszony pod koniec czerwca, ale najdalej we wrześniu – zapowiedział Piotr Malepszak, wiceminister infrastruktury.
Jak zapowiada spółka CPK, między komorami Fabryczna i Retkinia tunel dalekobieżny CPK ma mieć ponad 4,6 km długości. Zmieszczą się w nim dwa tory. Średnica tarczy TBM przewidzianej do wiercenia tunelu to około 14 metrów. Prędkość projektowa w tunelu to 160 km/h, ale na wyjeździe na powierzchnię w rejonie Retkini pociąg będzie mógł rozpędzić się do 200 km/h.
Tunel pod Łodzią będzie przeznaczony dla pociągów dalekobieżnych, w tym przede wszystkim KDP. Na terenie miasta szybkie pociągi będą zatrzymywać się na dworcu Łódź Fabryczna. Wyjście tunelu na powierzchnię zaprojektowane jest na południowy zachód od Łodzi Kaliskiej, w okolicach osiedla Retkinia i istniejącej linii kolejowej nr 14. Dalej trasa poprowadzi na zachód – w stronę Sieradza, za którym będzie rozwidlenie w kierunku Poznania i Wrocławia.
Czytaj też: Tunel średnicowy w Łodzi. Budują przystanek Koziny
Przypisy
- 1