Marszałek województwa wielkopolskiego mówi o planach rozwoju swojego regionu. A w nich między innymi połączenie kolejowe Konina z Łodzią. Marszałek Marek Woźniak chce wrócić do tej koncepcji. Obecna zakłada koniec inwestycji w Turku. Choć budzi spore kontrowersje, trwają prace projektowe, a w marcu przeprowadzono konsultacje społeczne dotyczące przebiegu nowej linii. To inwestycja będąca częścią rządowego programu Kolej Plus.
Połączenie kolejowe Konina z Łodzią
Projekt, który jest częścią programu Kolej Plus, zakłada budowę linii jednotorowej i zelektryfikowanej przebiegającej przez Konin i gminy: Kramsk, Krzymów, Stare Miasto, Tuliszków i Turek. Tam nowa linia kolejowa ma się kończyć. Pociągi mają poruszać się na niej z prędkością 160 km/godz. Harmonogram prac zakłada zakończenie budowy do 2029 roku.
Tymczasem marszałek województwa wielkopolskiego Marek Woźniak podczas sesji sejmiku mówił, że chciałby wrócić do koncepcji połączenia kolejowego Konina z Łodzią. Jego zdaniem budowa nowej linii kolejowej powinna doprowadzić aż do Łodzi.
Dopóki nie usłyszę twardego „nie” ze strony ministra infrastruktury, należałoby spróbować wrócić jeszcze do koncepcji połączenia Konina, przez Turek, z Łodzią czy do Poddębic, czy w jakiś inny sposób, bo wtedy ten przebieg miałby sens – powiedział marszałek Marek Woźniak, podczas poniedziałkowej sesji Sejmiku Województwa Wielkopolskiego.
Czytaj też: Tunel pod Łodzią połączy całą Polskę. Pociągi pojadą za dwa lata
Połączenie kolejowe z Konina do Łodzi pozwoliłoby uruchomić nowy korytarz Poznań – Łódź, który poprawiłby komunikację i skróciłby czas jazdy między oboma miastami, a do tego łączyłby Turek w ramach sieci ogólnopolskich. Dlatego, zdaniem Woźniaka, władze województwa wielkopolskiego powinny spróbować ponownie przedyskutować ze spółką PKP PLK kwestię tej inwestycji. Budowa połączenia Konina z Łodzią byłaby jednak dwukrotnie droższa od obecnie projektowanej inwestycji.
Połączenie kolejowe Konina z Łodzią – źródła finansowania (zł)
Nazwa branży | RAZEM (zł) | 2027 | 2028 | 2029 |
Wsparcie rządowe | 961 235 385,70 | 92 160 299,62 | 439 680 208,73 | 429 394 877,34 |
Budżet województwa | 169 629 773,95 | 16 263 582,29 | 77 590 625,07 | 75 775 566,59 |
Razem | 1 130 865 159,64 | 108 423 881,91 | 517 270 833,80 | 505 170 443,93 |
Zakłada się realizację projektu z Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej – Kolej+ do 2029 roku: wkład województwa – 15%, wsparcie rządowe – 85%.
Czytaj też: Parking w Tomaszowie Mazowieckim przy dworcu PKP. Minister zapowiada budowę ponad 100 parkingów