Za niespełna dwa lata na ulice Łodzi mają wyjechać elektryczne autobusy. Miejski przewoźnik rozstrzygnął w środę (5 sierpnia) przetarg na zakup 17 takich pojazdów. Dostawcą kilkunastu elektrobusów dla łódzkiego przewoźnika będzie Volvo.
Elektryczne autobusy
MPK Łódź przetarg na zakup elektrycznych autobusów do Łodzi ogłosiło wiosną 2020 roku. Zamówienie dotyczyło zakupu 17 pojazdów z opcją rozszerzenia oferty o kolejnych 6 autobusów elektrycznych.
MPK Łódź na zakup pojazdów przeznaczyło ponad 44 miliony złotych. Zamówienie obejmuje również dostawę i wyposażenie dwóch stanowisk naprawczych do Zakładu Eksploatacji Autobusów nr 1 (przy ulicy Limanowskiego).
Do przetargu stanęły tylko dwie firmy: hiszpański Solaris i szwedzkie Volvo. Obie oferty przekroczyły jednak zakładany budżet zamówienia o ponad 20 milionów złotych. Jednak oferty obu firm, było bardzo zbliżone cenowo.
Volvo chciało sprzedać elektryczne autobusy za nieco ponad 64,5 miliona złotych, natomiast Solaris wycenił zamówienie o 400 tysięcy złotych mniej. Obaj oferenci wpisali w swoje propozycje 72-miesięczną gwarancję zarówno na pojazdy jak i na akumulatory.
Przetarg został tak określony, że o wyborze oferty decydowały wskaźniki:
- cena (80%),
- parametry techniczno-użytkowe (15%)
- ilość miejsc pasażerskich siedzących dostępnych bezpośrednio z poziomu niskiej podłogi,
- siedzenia pasażerskie antybakteryjne,
- gwarancja całopojazdowa,
- gwarancja na akumulatory trakcyjne,
- silnik trakcyjny (preferowany silnik centralny),
- szyby autobusu (preferowane pojedyncze)
- parametry ekologiczne (5%).
Oferty zostały otworzone 7 lipca, a w środę MPK Łódź ogłosiło zwycięzcę. Zwycięzca przetargu i jednocześnie zleceniobiorca – firma Volvo – będzie miała 14 miesięcy na dostarczenie elektrycznych autobusów do Łodzi.
Wygrały elektrobusy na trzech liniach
Wstępnie zaplanowano, że pierwsze elektryczne autobusy będą obsługiwały linie nr: 80, 83 i 86. Na trasy wyjadą elektrobusy o długości 12 metrów. Pojazdy będą napędzane silnikiem o mocy co najmniej 140 kW.
Elektryczne autobusy mają dwie możliwości ładowania – przy wykorzystaniu ładowarki z wtyczką (plug-in) lub tzw. odwróconym pantografem. Infrastruktura do ładowania jest przedmiotem oddzielnego przetargu.