Od 8 stycznia e-recepta będzie obowiązkiem. Lekarze wypisywać będą leki tylko na elektronicznym druku. A co w sytuacji, jeśli ktoś nie ma maila i swojego telefonu? Bez obaw, wykupi lek. Jedno jest pewne – nie będzie już problemów z nieczytelnym pismem lekarza czy zgubieniem papierowego druku. By wykupić lek wystarczy kilka cyferek.
E-recepta obowiązkowa
Mimo że e-recepta w Polsce wystawiana jest już od roku, nie wszyscy lekarze odrzucili papierowe druki. Czas na przestawienie się mieli do 8 stycznia 2020 roku, bo wtedy elektroniczna recepta będzie obowiązkowa dla wszystkich. To część większego programu informatyzacji polskiej ochrony zdrowia.
Jak działa e-recepta? By dostać elektroniczne zalecenie lekarza najpierw należy założyć Internetowe Konto Pacjenta, które umożliwia wgląd w naszą historię medyczną i aktualne recepty. By to zrobić, trzeba mieć tzw. Profil Zaufany.
Jak dostać e-receptę?
Jeśli mamy już założone IKP, po zalogowaniu się, w zakładce „Moje konto” należy wybrać formę powiadomień dla e-recepty. Może to być telefon, mail lub jedno i drugie.
Kiedy lekarz wystawi e-receptę, na podany przez nas adres e-mail zostanie wysłana wiadomość z receptą w formacie PDF. Musimy pokazać ją farmaceucie, by ten mógł zeskanować kod zawarty na elektronicznym druku.
Jesli wybraną przez nas formą powiadomienia jest telefon, na podany przez nas numer dostaniemy czterocyfrowy kod, który razem z numerem PESEL należy podać farmaceucie w aptece.
Jeśli natomiast ktoś nie posiada adresu e-mail i telefonu – na przykład osoby starsze – lekarz może wydać pacjentowi druk informacyjny, czyli e-receptę, którą w innym przypadku pacjent dostałby na maila.
Farmaceuta bez problemu wyda lek na podstawie takiego druku informacyjnego.