Władze Łodzi, Ksawerowa i Pabianic podpisały umowę na budowę pierwszego etapu Łódzkiego Tramwaju Metropolitalnego. Linia tramwajowa z Łodzi do Pabianic będzie przebudowana. Wartość projektu to około 173 mln zł, z czego 88 mln zł dołoży UE.
Linia tramwajowa z Łodzi do Pabianic
Inwestycja będzie realizowana w formule „zaprojektuj i wybuduj”. Obejmie kompleksową modernizację linii tramwajowej 41. Przebudowany zostanie nie tylko układu torowy, ale powstanie wydzielony pas tramwajowo-autobusowy i ponad kilometrowa droga dla rowerów w centrum Pabianic.
Linia tramwajowa 41 pozostaje najpopularniejszym połączeniem do Łodzi. Codziennie korzysta z niej około dziewięciu tysięcy osób i ponad dwa miliony pasażerów w skali roku. To długo wyczekiwana inwestycja i jedyna szansa na kompleksowy remont infrastruktury tramwajowej, o który staraliśmy się od kilku lat.
mówi GRZEGORZ MACKIEWICZ, prezydent Pabianic
Inwestycja na dwa lata
Umowa zakłada kompleksową przebudowę linii od granicy z Łodzią przez gminę Ksawerów i miasto Pabianice. Realizacja I etapu budowy Łódzkiego Tramwaju Metropolitalnego ma kosztować ponad 173 mln zł, z czego na Pabianice przypada ponad 150 mln zł, a na Ksawerów – 23 mln zł. Łączne dofinansowanie z UE wyniosło 87,9 mln zł, a dotacja z budżetu państwa – 11,8 mln zł.
Wykonawcą inwestycji jest konsorcjum spółek: Progreg InfraCity, Włodan i Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w Łodzi. Łódzki przewoźnik ma odpowiadać za ponad 3-kilometrowy odcinek trasy w Ksawerowie.
Na realizację inwestycji wykonawca ma 24 miesiące od daty podpisania kontraktu, a w tym też 8 miesięcy na stworzenie projektu.