Dworzec Łódź Kaliska zostanie przebudowany. To już pewne. Spółka PKP Polskie Linie Kolejowe (PKP PLK) w środę 7 sierpnia podpisała w Łodzi umowę ze spółką Torpol. Inwestycja ma kosztować ponad 406 milionów złotych brutto i rozłożona jest na lata 2019-2022.
Dworzec Łódź Kaliska po nowemu
Umowa dotyczy prac projektowych i budowlanych w ramach projektu „Prace na liniach kolejowych nr 15, 16 na odcinku Łódź Kaliska – Zgierz – Kutno” oraz „Dokończenie budowy wiaduktu wschodniego na stacji Łódź Kaliska”.
Przebudowanych zostanie pięć peronów, a przejścia pod torami i kładki ułatwią podróżnym komunikację między miastem a koleją. W rejonie czynnego wiaduktu zachodniego na al. Bandurskiego będą trzy 400-metrowe podwyższone perony.
Obiekty po przeciwnej stronie, przy wiadukcie wschodnim, będą przesunięte w stronę al. Bandurskiego.
Przebudowa zakłada też wymianę oświetlenia, postawienie nowych wiat i ławek. Orientację na peronach ma ułatwić nowy system informacji i ścieżki naprowadzające. Zamontowane zostaną też windy.
Tory dla szybszych pociągów
Nowe przejście podziemne połączy plac dworca kolejowego z dworcem autobusowym. W planach jest też przejście podziemne, które zapewni dojście na perony 4 i 5 przy wiadukcie wschodnim.
Spółka PKP PLK zapewnia, że dzięki wykorzystaniu nieczynnego obecnie wiaduktu wschodniego i budowę na nim trzech nowych torów zlikwiduje tzw. wąskie gardło. Efektem ma być znaczne zwiększenie możliwości przejazdu pociągów od strony Kutna i Łowicza w kierunku Zduńskiej Woli, Sieradza, Kalisza, Tomaszowa Mazowieckiego, Opoczna, Skarżyska czy Dębicy.
W rezultacie zmodernizowanych zostanie 15 km torów i 47 przejazdów. Wymieniona ma być sieć trakcyjna, a tory przygotowane do prędkości 100 km na godzinę.
Wartość kontraktu to ponad 406 mln zł brutto, a termin jego realizacji ustalono na 38 miesięcy od daty podpisania umowy. W pierwszym etapie, który potrwa około roku, Torpol wykona prace projektowe i zdobędzie pozwolenia. Dopiero wtedy rozpoczną się prace budowlane.