Po katastrofie budowlanej w centrum Łodzi wstrzymano prace tarczy TBM „Katarzyna” drążącej tunel średnicowy pod Łodzią. Prace zostaną wznowione dopiero wtedy, gdy pracownicy wykonawcy wyburzą kamienicę.
Katastrofa budowlana wstrzymała prace
Zawalenie się części kamienicy przy alei 1 Maja 23 wstrzymało 7 września kolejny raz prace przy drążeniu tunelu średnicowego w Łodzi. Można powiedzieć, że tarcza pracowała niespełna 3 miesiące, bo wznowiła prace w czerwcu 2024 po 9-miesięcznej przerwie.
Po wrześniowej katastrofie, prace mają zostać wznowione jeszcze pod koniec września, ale najpierw robotnicy muszą wyburzą kamienicę. Tarcza TBM „Katarzyna” zatrzymała się pod aleją 1 Maja między budynkami numer 21 i 23.
Wykonawca kończy kompletować dokumentację potwierdzającą możliwość bezpiecznego wznowienia robót. Na tej podstawie Wojewódzki Inspektor Nadzoru Budowlanego wyda decyzję o kontynuacji budowy tunelu kolejowego. Spodziewamy, że nastąpi to jeszcze we wrześniu – mówi Rafał Wilgusiak z PKP PLK.
Inwestor, którym jest PKP PLK, twierdzi, że na trasie tarczy jest jeszcze 30 budynków, które są w złym albo nawet awaryjnym stanie technicznym.
Wyburzą co najmniej jedną kamienicę
Dotychczas rozebrane zostały już dwa budynki, które stały na trasie tarczy TBM. Prawdopodobnie jeszcze we wrześniu pracownicy wyburzą kamienicę przy alei 1 Maja 16, która stroi na przeciwko zawalonej częściowo kamienicy przy alei 1 Maja 23.
Nie wiadomo też, czy nie będzie konieczna rozbiórka częściowo zawalonej kamienicy. Tutaj inwestor czeka na ekspertyzy i decyzję Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego w Łodzi.
Prowadzone działania obejmują m.in. badanie konstrukcji budynków i podłoża gruntowego. Przygotowywana jest specjalistyczna ekspertyza, która będzie zawierała sposoby napraw, oraz wzmocnień uszkodzonych elementów budynku, aby zapewnić bezpieczeństwo i możliwość kontynuacji drążenia tunelu – mówi Rafał Wilgusiak.
Wykonawca natomiast zapewnia, że wszystkie budynki, które są w złym stanie technicznym, a które uda się zabezpieczyć, będą odpowiednio wzmacniane. W związku z przestojami zaktualizowano też harmonogram prac przy drążeniu tunelu pod Łodzią.
Do końca 2024 roku tarcza TBM ma dotrzeć do podziemnej stacji Łódź Śródmieście, a cała budowa ma zostać zakończona do czerwca 2025 roku. Pociągi z dworca Łódź Fabryczna mają pojechać tunelem na dworce Łódź Kaliska i Łódź Żabieniec w grudniu 2026 roku.