Remont linii kolejowej numer 16, łączącej Łódź Widzew i Kutno nabiera tempa. W czwartek (12 września) na dworcu Łódź Widzew prezes PKP Polskie Linie Kolejowe podpisał z marszałkiem województwa łódzkiego umowę na dofinansowanie modernizacji odcinka tej linii. Inwestycja to 173 miliony netto. Za te pieniądze zostanie całkowicie zmodernizowany odcinek łączący Ozorków i Zgierz.
Szybciej i wygodniej
Obecnie pociągi pasażerskie na odcinku Zgierz – Ozorków jeżdżą z maksymalną prędkością 90 km/h a towarowe 60 km/h. Po remoncie linii kolejowej pociągi przyspieszą odpowiednio do 120 km/h i 90 km/h.
Dodatkowo na stacji Zgierz Północ zostanie wybudowany nowy funkcjonalny peron. Zaplanowano tutaj również budowę przejścia podziemnego, by zminimalizować ryzyko wypadku. Stacja ma być dostępna dla osób niepełnosprawnych. Pojawią się nowe ułatwienia dla niewidomych.
Jednotorowy przystanek kolejowy Zgierz Północ stanie się dwutorową stacją. Pozwoli to na rozpoczynanie z niej kursów pociągów oraz dzięki wybudowanej niedaleko tzw. mijance, przejazd większej liczby pociągów aglomeracyjnych i regionalnych, czyli możliwość doskonalenia systemu komunikacji. Drugi tor umożliwi sprawny przejazd pociągów pasażerskich i towarowych.
Remont linii kolejowej z pieniędzy unijnych
Realizacja projektu jest możliwa dzięki wsparciu funduszy unijnych. Z potrzebnej kwoty, aż 143 miliony złotych stanowią środki finansowe pochodzące z Regionalnego Programu Operacyjnego. Pozostała kwota została przesunięta z dofinansowanej centralnie modernizacji dworca Łódź Kaliska.
Na 24-kilometrowym odcinku remont linii kolejowej obejmie m.in.:
- wymianę torów i sieci trakcyjnej,
- wymianę 7 rozjazdów,
- odnowę obiektów inżynieryjnych (w tym 5 mostów i 4 wiaduktów),
- instalację urządzeń zdalnej kontroli rozjazdów,
- instalację urządzeń zdalnego sterowania na przejazdach kolejowo-drogowych,
- modernizację 12 przejazdów,
- modernizację przejścia dla pieszych przez tory kolejowe w Zgierzu,
- instalację oświetlenia na wszystkich przejazdach kolejowo-drogowych,