piątek, 19 kwietnia 2024

Budowa tunelu średnicowego w Łodzi od czerwca. Gdzie i jak będzie drążone łódzkie metro?

Udostępnij

Tunel-srednicowy-uml5
Tunel-srednicowy-uml
Tunel-srednicowy2
Tunel-srednicowy
Tunel-srednicowy-uml4
Tunel-srednicowy-uml2
Tunel-srednicowy-uml3

Tunel średnicowy w Łodzi to jedna z najbardziej wyczekiwanych inwestycji kolejowych. Gdy wydawało się, że idea budowy podziemnej kolei w Łodzi to już przeszłość, światło dzienne ujrzały plany tunelu średnicowego, który do 2022 roku połączyć ma dworce Łódź Fabryczna i Łódź Kaliska. W środę (27 lutego) właśnie na „Fabrycznym” ogłoszono, że w czerwcu tego roku rozpocznie się budowa, a wykonawca zamówił już tarcze do drążenia tunelu. Przedstawiono także szczegółowy plan inwestycji.

Budowa łącznika pomiędzy łódzkimi dworcami to ostatni brakujący element polskiej sieci kolejowej. ARNOLD BRESCH, wiceprezes PKP Polskich Linii Kolejowych

Tunel średnicowy w Łodzi – takie małe metro

Przedstawiciele rządu zapewnili podczas konferencji prasowej w Łodzi, że inwestycja przebiega zgodnie z harmonogramem, a PKP jest na etapie uzyskiwania pozwoleń na budowę.

Tunel średnicowy w Łodzi ma być elementem Transeuropejskiej Sieci Transportowej TEN-T, a dla łodzian małym metrem. Budowa rozpocznie się na obszarze między ulicami Odolanowską a Stolarską, gdzie zostanie wykopana komora startowa, a w niej umieszczona gigantyczna maszyna drążąca tunel pod Łodzi.

Tunel srednicowy

Od komory startowej, pomiędzy ulicami Odolanowską i Stolarską, przez podziemne przystanki Łódź Polesie i Łódź Śródmieście, aż do stacji Łódź Fabryczna, wydrążony zostanie 3-kilometrowy tunel. Wykonawca użyje do tego ogromnej tarczy o średnicy ponad 13 metrów, która będzie rozdrabniać grunt z prędkością trzech obrotów na minutę.

To największe takie urządzenie, które do tej pory zostało użyte w Polsce. Dziennie może wydrążyć około 10 metrów tunelu.

W analogiczny sposób wykonane zostaną jednotorowe tunele w kierunku Łodzi Kaliskiej i Łodzi Żabieńca. Powstaną tam 4 tunele o łącznej długości 4,5 km. Do ich wydrążenia posłuży druga maszyna TBM o średnicy tarczy prawie 9 m.

Początek tunelu (przy stacji Łódź Fabryczna) znajdzie się na głębokości około 14 m. W najniższym punkcie, czyli w okolicach ul. Ogrodowej, nowa linia kolejowa osiągnie głębokość 24 m.

Drgania zagrożeniem dla łódzkich kamienic?

Tunel średnicowy w Łodzi to inwestycja, która ciekawi nie tylko z uwagi na jej skalę, ale także ze względu na konsekwencje, które może ze sobą nieść. Chodzi przede wszystkim o drgania spowodowane wierceniem tunelu. Marcin Konarzewski, dyrektor Energopolu Szczecin, zapewnił, że każdego dnia będzie przeprowadzany monitoring drgań, a samo drążenie odbywać się będzie głębiej, niż to zakładał projekt.

Łodzianie mogą spać spokojnie. Ścisła współpraca z miastem pozwoli nam uniknąć pewnych niebezpieczeństw, które czyhają na nas na powierzchni. W ramach kontraktu jesteśmy zobowiązani do prowadzenia stałego monitoringu drgań i oddziaływania na wszystkie budowle znajdujące się ponad śladem tunelu. MARCIN KONARZEWSKI, dyrektor Energopolu Szczecin

Tunel średnicowy w Łodzi ma powstać do 2022 roku. Budową zajmie się konsorcjum, na czele którego stoi firma Energopol – Szczecin S.A. Wykonawca ma dziesięć miesięcy na przygotowanie ostatecznego projektu tunelu i połączenia kolejowego.

Inwestycja ma kosztować około 1,6 mld złotych, z czego 1,4 mld zł to unijne dofinansowanie.

Komentarze Facebook
REKLAMA

Czytaj więcej

Wiadomości