Rada Miejska w Łodzi zdecydowała w środę 5 czerwca, że bilety MPK Łódź będą w dalszym ciągu ważne dłużej niż zakłada ich nominalna wartość. Z biletem 20-minutowym można podróżować tramwajami i autobusami przez 40 minut, a z 40-minutowym – przez godzinę1Projekt uchwały Rady Miejskiej w Łodzi zmieniający ważność biletów .
Kolejna taka decyzja
Wydłużenie czasu ważności biletów MPK Łódź miało obowiązywać do końca czerwca 2024 roku. Jednak z uwagi na trwające w mieście remonty radni zdecydowali o przedłużeniu tego terminu. Zgodnie z podjętą uchwałą ma on obowiązywać do końca 2024 roku.
Do tego czasu korzystający z transportu lokalnego MPK Łódź z biletem 20-minutowym za 4,4 zł będzie można podróżować przez 40 minut, a z 40-minutowym za 5,6 zł – przez godzinę. Niezmiennie w opłaconym czasie każdy z podróżnych może się przesiadać dowolną liczbę razy.
Bilety MPK Łódź „wydłużane” od 2013 roku
Rada Miejska regularnie przegłosowuje te zmiany już od 2013 roku. Za każdym razem powód jest dokładnie taki sam: remonty w Łodzi. Za każdym też razem w dyskusji pojawiają się analogiczne obietnice, że to już ostatni raz. To już ósma uchwała wprowadzająca takie rozwiązanie w Łodzi.
Co ciekawe, tym razem termin obowiązywania zasady „wydłużającej” obowiązywanie biletów MPK Łódź został określony na 31 grudnia 2024 roku, choć władze Łodzi nie były w stanie odpowiedzieć na pytanie, czy taki czas wystarczy.
W imieniu Zarządu Dróg i Transportu na pytania radnych odpowiadała dyrektor Ewa Puczyńska. Jej zdaniem wydłużenie czasu obowiązywania biletów MPK Łódź konieczna jest ze względu na to, że nie zostały zakończone jeszcze największe remonty w Łodzi. Wskazywała, że chodzi o inwestycje na ulicach Konstantynowskiej, Pomorskiej, Kopcińskiego oraz przebudowę zajezdni tramwajowej Chocianowice.
W związku z tym radny Włodzimierz Tomaszewski (Prawo i Sprawiedliwość) wnioskował o to, by od razu ten okres wydłużyć do końca czerwca 2025 roku. Jednak jego poprawka została odrzucona głosami radnych Platformy Obywatelskiej i Lewicy.
Na wniosek prezydent miasta Hanny Zdanowskiej
Od samego początku przedłużanie ważności biletów jednorazowych było z jednej strony ukłonem w stronę pasażerów przemieszczających się tramwajami i autobusami, które na remontowanych ulicach Łodzi jeździły niezgodnie z rozkładem jazdy i regularnie stały w korkach; a z drugiej strony stały się marketingową zagrywką rządzących Łodzią.
Obecnie prowadzimy największy w historii remont Łodzi. Ekipy budowlane można spotkać w kilkudziesięciu miejscach, remontujemy ważne arterie, śródmiejskie ulice, osiedlowe drogi, wymieniamy torowiska, aby nasza komunikacja jeździła jak najsprawniej, budujemy drogi rowerowe.
Hanna Zdanowska, prezydent Łodzi
W ten sposób problem zakorkowanego miasta i nieskoordynowanych remontów został przekuty w sukces. Rozwiązanie zostało przetestowane jeszcze wcześniej – w czasach budowy trasy W-Z w Łodzi. 1 września 2018 roku na konferencji prasowej prezydent Hanna Zdanowska przekonywała, że to sprawdzone i dobre rozwiązanie.
Bilety MPK Łódź droższe niż bilety warszawskie
Mimo wydłużenia czasów ważności biletów jednorazowych na przejazd komunikacją miejską, bilety MPK Łódź są droższe niż w stolicy Polski. Dla porównania zebraliśmy ceny z kilku dużych miast w tabeli:
A | B | C | |
---|---|---|---|
Łódź | 4,40 40 minut |
5,60 60 minut |
|
Poznań | 4,00 15 minut |
6,00 45 minut |
8,00 60 minut |
Kraków | 4,00 20 minut |
6,00 60 minut |
8,00 90 minut |
Warszawa | 3,40 20 minut |
4,40 70 minut |
7,00 90 minut |
Gdy mamy do przejechania zaledwie kilka przystanków i czas podróży nie przekroczy 15 minut, w Łodzi jest drożej o złotówkę niż w Warszawie. Godzinna podróż z przesiadkami tramwajem, czy autobusem w Łodzi jest tańsza niż w Poznaniu czy Krakowie, ale dalej znacznie droższa niż w Warszawie.
Metodą na niższe opłaty na krótkich przejazdach jest w Łodzi płacenie kartą za „każdy przejechany przystanek”, ale system funkcjonuje na razie tylko na dwóch liniach tramwajowych.
Przypisy
- 1