Prawidłowo opracowane logo wykazuje szereg cech, które umożliwiają realizację postawionych przez firmę krótko i długoterminowych celów. Ponieważ przeprowadzone badania pozwoliły udowodnić, że konsumenci znacznie łatwiej zapamiętują logo niż nazwę firmy, sugeruje się, aby o „dobre” logo zadbać już na początku prowadzenia działalności.
Dobre logo? Czyli jakie?
Na początek warto zastanowić się, jakie cechy powinno wykazywać logo, by dobrze spełniało szereg postawionych przed nim zadań. Bądź co bądź będzie przecież utożsamiane z wizerunkiem firmy przez wiele kolejnych lat. Rebranding obejmujący zmianę projektu logo już istniejącej firmy co prawda jest możliwy, jednak wiąże się z koniecznością przeprowadzenia wielu skomplikowanych i kosztownych działań. Jeśli logo już na początku prowadzenia działalności zostanie dobrze zaprojektowane, może efektywnie pracować na sukces marki.
Logo dobrze spełni postawione przed nim zadania, jeśli jego projekt będzie stosunkowo prosty, czytelny i łatwy do zapamiętania. Wśród konsumentów powinno wywoływać pozytywne emocje i skojarzenia. Warto zadbać o to, by wyróżniało się na tle konkurencji i innych znaków graficznych, co ułatwi jego szybką identyfikację i powiązanie z konkretną marką.
Strategia firmy powinna obejmować spójną identyfikację wizualną przedsiębiorstwa, a więc stosowanie ujednoliconego znaku graficznego na wielu płaszczyznach prowadzonej działalności. W celu zapewnienia responsywności logo dopuszcza się też zamienne stosowanie kilku znaków graficznych, w zależności od zaistniałej sytuacji.
Logo najczęściej składa się z trzech elementów:
- symbolu graficznego,
- logotypu, czyli przedstawionej w formie graficznej nazwy firmy lub jej akronimu,
- sloganu.
W praktyce jednak logo może wyglądać różnie i nie zawsze zawiera wszystkie ww. składowe.
Gdzie umieszcza się logo?
W prawidłowo funkcjonującym przedsiębiorstwie, którego celem jest budowanie tożsamości firmy i rozpowszechnianie świadomości marki wśród klientów logo powinno być obecne w jej codziennym funkcjonowaniu oraz towarzyszyć przy każdym nowym projekcie i przedsięwzięciu. Umiejętnie wykorzystane poprawi wizerunek firmy i pomoże w jej rozwoju. Powinno budzić poczucie zaufania i być świadectwem profesjonalizmu. Dobrze też, jeśli odzwierciedla najważniejsze cechy marki lub nawiązuje do celów firmy.
Dobrze zaprojektowane logo będzie utożsamiane z marką, jeśli przedsiębiorca zadba o jego popularyzację wśród konsumentów. Opatrzone nim produkty, gadżety reklamowe, dokumenty firmowe, korespondencja firmy, ulotki, plakaty, notki prasowe oraz spoty reklamowe to tylko kilka przykładów jego zastosowania. W praktyce od wyobraźni przedsiębiorcy oraz pracujących dla niego specjalistów od marketingu zależy, gdzie jeszcze zostanie wykorzystane.
Doskonałym przykładem budowania tożsamości firmy przy pomocy jej logo jest zastosowanie taśm pakowych z nadrukiem w branży e-commerce.
Taśmy z nadrukiem
Nieustannie rosnąca konkurencja w świecie e-commerce sprawia, że wielu sprzedawcom trudno dotrzeć do potencjalnych klientów. Budowanie tożsamości marki jest więc szczególnie ważne dla osób prowadzących sklepy internetowe. Stosowanie wspomnianych wyżej taśm z nadrukiem zdecydowanie ułatwia to zadanie. Choć taśmy pakowe z nadrukowanym logo są powszechnie stosowane także przez przedsiębiorstwa prowadzące działalność offline, efektywność ich wykorzystania doskonale prezentuje przykład firm działających w Internecie.
Taśmy pakowe z nadrukiem, oprócz swojej podstawowej funkcji, mogą być też nośnikiem informacji lub przekazu reklamowego skierowanego do klienta. Co istotne, przekaz ten odbierany jest nie tylko przez adresata, ale również wszystkie osoby uczestniczące w doręczeniu przesyłki.
Logo pozostaje więc widoczne także dla kuriera, osób przyjmujących paczkę oraz sortujących przesyłki. Jeśli uświadomimy sobie, że niektóre sklepy wysyłają takich przesyłek od kilku do kilkudziesięciu dziennie, nietrudno wyobrazić sobie, jak szerokie jest grono osób, do których docierają informacje zawarte na nośniku taśmy. Przy okazji warto wspomnieć, że taśmy z nadrukiem podnoszą estetykę przesyłek i pomagają klientom zidentyfikować ich zawartość, zanim jeszcze zostaną rozpakowane.
Warto zapamiętać
Choć projektując logo, należy dołożyć wszelkich starań, by dobrze spełniało swoje zadania i mogło służyć przez wiele lat prowadzenia działalności, czasem jego redesign jest po prostu konieczny. Logo nie będzie wzbudzać zaufania i wyglądać autentycznie, jeśli przedsiębiorca pozostanie przy przestarzałym wizerunku.
Rozwój firmy, zmiana profilu jej działalności, nowe trendy w projektowaniu graficznym, za którym podążają inne marki to tylko przykładów sytuacji, kiedy przedsiębiorca może zdecydować się na uaktualnienie i odświeżenie znaku graficznego.
Więcej informacji na temat zastosowania logo na taśmach z nadrukiem można przeczytać stronie.