To już bliżej niż dalej, choć nadal niewielu wierzy, że tunel pod Łodzią uda się wybudować w całości i uruchomić łódzkie metro w najbliższej przyszłości. Szczególnie, że wykonawca (PBDiM) już wystąpił do inwestora (PKP PLK) z wnioskiem o przedłużenie terminu zakończenia budowy o 12 miesięcy. Z drugiej strony Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów z Mińska Mazowieckiego ogłosiło właśnie, że rozpoczęło się wybieranie ziemi z miejsca, w którym powstanie komora końcowa dla TBM Katarzyna. To ostatni element budowy połączenia kolejowego między łódzkimi dworcami.
Łódzkie metro z opóźnieniem
Jak przekazał wykonawca, czyli Przedsiębiorstwo Robót Budowlanych i Mostów, komora ma już gotowe ściany szczelinowe. Teraz wybierana jest ziemia z przyszłej komory końcowej. Ta powstaje w miejscu dawnego łódzkiego Hotelu Centrum. Roboty budowlane to jedno, a terminy i stan faktyczny to drugie. Nie do końca wiadomo, kiedy tarcza dotrze bowiem do komory końcowej. Harmonogram zakłada, że wydarzy się to w połowie tego roku, ale już wiadomo, że przez przerwy w drążeniu spowodowane niestabilnym gruntem pod kamienicami, opóźnienie jest spore. Zgodnie z planem wszystkie pracy miały zakończy się w 2026 roku.
Już wiadomo, że wykonawca tego terminu nie dotrzyma i wystąpił z wnioskiem o przedłużenie zakończenia prac do połowy 2027 roku. PKP PLK zażądały podania konkretnych argumentów uzasadniających konieczność przeciągnięcia prac o rok. PRBiM przygotowuje odpowiedź.
Przystanki metra w Łodzi
Budowa tunelu średnicowego w Łodzi to nie tylko 5 tuneli, które połączą Dworzec Fabryczny ze stacjami Kaliska i Żabieniec, ale również 3 podziemne przystanki osobowe: Łódź Koziny, Łódź Polesie i Łódź Śródmieście. Najbardziej zaawansowane prace są na Polesiu, gdzie na głębokości 24 metrów powstały już perony.
Tunel średnicowy ma mieć 7,5 km długości. Połączy stację Łódź Fabryczna z Kaliską i Żabieńcem przechodząc przez trzy podziemne przystanki pośrednie (Śródmieście, Polesie i Koziny). Z kolei tunel Kolei Dużych Prędkości będzie miał 4600 m i od Łodzi Fabrycznej przejdzie pod miastem, by wyjść na powierzchnię w rejonie Retkini w kierunku Wrocławia i Poznania. Drążenie tunelu KDP w Łodzi ma się rozpocząć w 2026 roku, a zakończyć w 2032.