Lodz Solar Team i ich Eagle Two, czyli polski samochód na słońce, startowali na torze Formuły 1 w Belgii. W wyścigu, który trwał 24 godziny, z 17 innymi pojazdami solarnymi łodzianie zostali wicemistrzami świata i mistrzami Europy. Nie obronili jednak tytułu mistrza Europy.
Łódzki samochód na słońce
Ekipa z Politechniki Łódzkiej, która zbudowała samochód na słońce, startowała w iLumen European Solar Challenge, czyli Europejskich Mistrzostwach Pojazdów Solarnych. Zawody odbyły się na dawnym torze Formuły 1, Circuit Zolder w Belgii. Eagle Two to drugi samochód na słońce zbudowany przez zespół Lodz Solar Team.
W zawodach w Belgii Eagle Two wystartował zmieniony. Zespół zamontował w samochodzie nowy układ napędowy z centralnym silnikiem elektrycznym oraz nowym, tylnym zawieszeniem. Usprawniono również baterię pod kątem wydajności.
Godziny ciężkiej pracy nad udoskonaleniem naszego pojazdu Eagle Two przerodziły się w sukces, dzięki czemu mogliśmy pokazać, że Politechnika Łódzka należy do czołówki najlepszych uczelni na świecie – przyznają studenci z Lodz Solar Team.
Zanim jednak Eagle Two wziął udział w zawodach, musiał przejść odpowiednie testy, które obejmowały m.in. bezpieczeństwo pasażerów, oświetlenie, oznaczenia maszyny, szybkość opuszczania pojazdu przez pasażerów, rozwiązania energetyczne oraz konstrukcję baterii. Testy dynamiczne sprawdzały przyspieszenie, czas przejazdu przez tor przeszkód oraz wymianę koła na czas. Eagle Two zdał wszystkie testy, zawsze z pięcioma osobami na pokładzie.
Mistrzowie na torze
W europejskich zawodach wzięło udział 18 pojazdów z różnych krajów, w tym z Polski, Niemiec, Holandii, Szwecji, Wielkiej Brytanii, Hiszpanii, Szwajcarii, Rumunii, Belgii i Turcji. Europejskie Mistrzostwa Pojazdów Solarnych mają zademonstrować społeczeństwu, że technologie takie jak energia słoneczna i pojazdy elektryczne mają ogromny potencjał. To największy międzynarodowy wyścig pojazdów elektrycznych napędzanych energią słoneczną. Polski zespół bronił tytułu mistrze Europy.
Osiągamy to, gdy uczniowie z całego świata budują samochód, który musi pokonać najdłuższą odległość w ciągu 24 godzin. Pojazd zasilany jest wyłącznie energią słoneczną – mówi Ismaal Ben-Al-Lal, dyrektor generalny iLumen i organizator.
Samochody na słońce, uczestniczące w zawodach, mogą osiągnąć prędkość do 170 km na godzinę, jednak musiały oszczędzać energię, aby przetrwać całą noc. A to oznacza, że ich średnia prędkość wyniosła od 70 do 80 km na godzinę. Samochody mogły zatrzymać się dwukrotnie, aby naładować baterie.