Oscary rozdano po raz 97. Nagrody Amerykańskiej Akademii Sztuki i Wiedzy Filmowej w nocy z 2 na 3 marca 2025 zostały rozdane w Los Angeles w Dolby Theatre. O Oscary 2025 walczyły takie produkcje jak „The Brutalist”, „Kompletnie nieznany”, „Konklawe”, „Wicked”, „Substancja”, „Diuna: Część druga” czy „Emilia Perez”. Jak zwykle były niespodzianki, ale niektóre statuetki trafiły do rąk typowanych wcześniej zwycięzców. Oscary 2025 rozdano w 23 kategoriach.
Zwycięzcą gali Oscary 2025 jest niewątpliwie film „Anora”, który łącznie dostał 5 statuetek w tym tę najważniejszą – dla najlepszego filmu. Twórca obrazu Sean Baker odebrał dostał trzy statuetki za autorski scenariusz do tego obrazu, jego wyreżyserowanie oraz za montaż. Piątą statuetkę dołożyła odtwórczyni pierwszoplanowej roli kobiecej Mikey Madison.
Natomiast trzy statuetki dostał obraz „The Brutalist”. Produkcja została wyróżniona przez członków amerykańskiej akademii filmowej za zdjęcia i muzykę. Trzecią statuetkę dla Brutalisty dostał Adiren Brody za najlepszą, pierwszoplanową rolę męską.
Cztery obrazy dostały po dwie statuetki. Oscary 2025 stały się szczególnie przyjazne dla produkcji: „Wicked”, „Emilia Pérez”, „Diuna: Część druga” oraz wspomniana wcześniej „Anora”. Pierwsza z produkcji dostała najważniejsze nagrody w świecie filmu za scenografię oraz kostiumy. Dzięki drugiej produkcji statuetkę odebrała najlepsza aktorka drugoplanowa – Zoe Saldaña, a film dostał też Oscara za najlepszą autorską piosenkę. „Brutalistę” doceniono za zdjęcia i muzykę, natomiast „Diunę” akademia doceniła za dźwięk i efekty specjalne.
Wiele dyskusji wywołał na gali Oscar wręczony za najlepszy film dokumentalny. Statuetka trafiła do twórców (pochodzenia palestyńskiego i izraelskiego), którzy swój dokument poświęcili ukazaniu okrucieństwa i nienawiści związanych z czystkami etnicznymi.
Lista zwycięzców – Oscary 2025
Kategoria | Laureat | Film |
---|---|---|
Film | Alex Coco, Samantha Quan i Sean Baker (nominowana w 6 kategoriach „Anora” zdobyła 5 statuetek) | „Anora” |
Reżyser | Sean Baker | „Anora” |
Aktor pierwszoplanowy | Adrien Brody (druga nominacja i drugi Oscar) | „The Brutalist” |
Aktorka pierwszoplanowa | Mikey Madison | „Anora” |
Zdjęcia | Lol Crawley (pierwsza nominacja i pierwszy Oscar) | „The Brutalist” |
Montaż | Sean Baker | „Anora” |
Aktor drugoplanowy | Kieran Culkin | „Prawdziwy ból” |
Aktorka drugoplanowa | Zoe Saldaña | „Emilia Pérez” |
Scenariusz oryginalny | Sean Baker | „Anora” |
Scenariusz adaptowany | Peter Straughan | „Konklawe” |
Film międzynarodowy | Walter Salles (reżyseria) (piąta nominacja i pierwszy Oscar dla filmu brazylijskiego) | „I’m Still Here” |
Pełnometrażowy film dokumentalny | Basel Adra, Rachel Szor, Hamdan Ballal, Yuval Abraham | „Nie chcemy innej ziemi” |
Krótkometrażowy film dokumentalny | Molly O’Brien, Lisa Remington | „Pierwsza dziewczyna w orkiestrze” |
Krótkometrażowy film aktorski | Victoria Warmerdam, Trent | „Nie jestem robotem” |
Animacja | Gints Zilbalodis, Matiss Kaza, Ron Dyens, Gregory Zalcman | „Flow” |
Animacja krótkometrażowa | Shirin Sohani, Hossein Molayemi | „W cieniu cyprysu” |
Scenografia | Nathan Crowley (scenografia); Lee Sandales (dekoracja wnętrz) | „Wicked” |
Efekty specjalne | Paul Lambert, Stephen James, Rhys Salcombe, Gerd Nefzer | „Diuna: Część druga” |
Kostiumy | Paul Tazewell | „Wicked” |
Charakteryzacja i fryzury | Pierre-Oliver Persin, Stéphanie Guillon, Marilyne Scarselli | „Substancja” |
Muzyka | Daniel Blumberg (pierwsza nominacja i pierwszy Oscar) | „The Brutalist” |
Dźwięk | Gareth John, Richard King, Ron Bartlett, Doug Hemphill | „Diuna: Część druga” |
Piosenka | Clément Ducol i Camille (muzyka); Clément Ducol, Camille i Jacques Audiard (tekst) | „Emilia Pérez” |
The only real pain was not having more time with Best Supporting Actor winner Kieran Culkin — with #Oscars Ambassador Amelia Dimoldenberg (@ameliadimz). pic.twitter.com/6obYwfeoqs
— The Academy (@TheAcademy) March 3, 2025