Bursztynowy dach, trójkątny terminal i lotnisko-miasto. Tak może wyglądać CPK. Budową zainteresowani Singapurczycy

Bursztynowy dach, trójkątny terminal i lotnisko-miasto. Tak może wyglądać CPK. Budową zainteresowani Singapurczycy

Centralny Port Komunikacyjny jak miasto z filmu Star Trek. Tak może wyglądać CPK. W planach jest lotnisko na terenie gmin: Baranów, Teresin i Wiskitki – między Warszawą i Łodzią. Budową zainteresowani są Singapurczycy.

Centralny Port Komunikacyjny z bursztynem

Terminal w kształcie trójkąta, z bursztynowym dachem czy zintegrowane z koleją lotnisko-miasto . Takie koncepcje architekci zaproponowali inwestorowi Centralnego Portu Komunikacyjnego. Posłużą jako inspiracja podczas przygotowywania master planu lotniska.

Projekty przedstawiły trzy brytyjskie firmy: Woods Bagot, Populous i KPF.

Projektanci z pracowni KPF pracowali m.in. przy planowaniu lotnisk w Abu Dhabi, Amsterdamie i Seulu. W projekcie lotniska CPK ich celem było skrócenie czasu odpraw i ułatwienie przesiadek. W efekcie zaproponowali terminale w kształcie trójkątów: większy w ramach pierwszego etapu budowy CPK, a drugi, mniejszy jako etap drugi (jeśli będzie takie zapotrzebowanie w przyszłości).

Architekci zaprojektowali wnętrze terminalu CPK jako przestronną i pełną światła halę z przezroczystym dachem. Na jego szczycie umieścili pomarańczowe świetliki o nieregularnym kształcie, na wzór polskiego bursztynu.

Lotnisko jak miasto

Według projektantów z biura Populous, CPK ma być lotniskiem-miastem. Podróż rozpoczyna się w momencie, gdy podróżni wysiadają z pociągu na zintegrowanej z terminalem stacji kolejowej, ulokowanej na najniższej kondygnacji węzła.

Hale odlotów i przylotów, salony business lounge itd. znajdują się najwyżej, podczas gdy środkowe piętra mają być częściowo otwarte na zewnątrz, tworząc przestrzeń publiczną nawiązującą miejscami do elementów polskiej architektury.

Lotnisko przyszłości

Architektom pracowni Woods Bagot przyświeca hasło: „Lotnisko przyszłości nie zostało jeszcze zaprojektowane”. Przewidują np., że w przyszłości kontrola bezpieczeństwa może przebiegać zupełnie inaczej niż dzisiaj.

Oznacza to, że koncepcja portu lotniczego powinna być elastyczna, modułowa i umożliwiać adaptację projektu przyszłego lotniska np. pod kątem nowych technologii.

CPK na przełomie roku 1029 i 2020 planuje wybrać doradcę strategiczno-technicznego, czyli międzynarodowy podmiot z doświadczeniem inwestycyjnym w zakresie projektowania, budowy i zarządzania portami przesiadkowymi. Takim doradztwem zainteresowani są Singapurczycy. Spółka CPK spotkała się już z przedstawicielami.

W ubiegłym tygodniu w Warszawie odbyły się rozmowy pełnomocnika rządu ds. CPK, przedstawicieli CPK, PPL, Polskiego Funduszu Rozwoju i LOT-u z delegacją firm z Singapuru. W jej skład weszli m.in. przedstawiciele Changi Airport International, to spółka należąca do Changi Airport Group, czyli operatora singapurskiego Lotniska Changi. Od siedmiu lat lotnisko to jest numerem jeden wśród najlepszych portów przesiadkowych świata w rankingu Skytrax.
mówi MIKOŁAJ WILD, pełniący obowiązki prezesa CPK

Spółka podkreśla, że wybór doradcy będzie jednym z kamieni milowych przygotowań do budowy CPK. W połowie przyszłego roku CPK przystąpi do prac nad master planem: zarówno dla lotniska, jak też dla zintegrowanej z nim stacji kolejowej.

Centralny Port Komunikacyjny – według rządu – ma być najważniejszą polską inwestycją infrastrukturalną – węzłem przesiadkowym zlokalizowanym między Warszawą i Łodzią, który zintegruje transport lotniczy, kolejowy i drogowy.